FAQ – Întrebări frecvente

Cum sa fac sa-mi las problemele de la serviciu “la usa” ca sa nu mai fiu nervoasa si bosumflata acasa si sa ma bucur de/cu familie/a?

Se pot face multe ca sa te poti detasa de stresul de la job si e foarte necesar sa facem asta; cum ar fi: mers pe jos spre casa sau dupa ce am parcat masina acasa sa mergem sa facem o plimbare cu/fara scop, uitandu-ne la oameni, animale, peisaje,tot ce e in jurul nostru si nu observam in graba zilnica, cateva miscari de sport in aer liber sau simplul si gratisul mers pe jos. Orice hobby e binevenit dupa job, mai ales ceva ce n-am mai facut pana acum. Cauta oamenii cu care nu ai vorbit/vazut demult. Un animal de companie ajuta in destresare si wellbeing. Lasa laptopul si tableta deoparte, mai ales daca pe ele te bazezi la serviciu; descopera lucruri care-ti plac si fa-ti un obicei din a le face, nu doar ocazional, dezvolta actiuni de voluntariat/caritate. Ia-ti timp si pune pe hartie, pe 2 coloane, ceea ce-ti place la/in viata ta si ceea ce nu-ti place in/la viata ta. Citeste ce-ai scris si observa ce se intampla in interiorul tau. Asculta-ti emotiile! Fii atent la calitatea somnului tau!…
Si multe altele pe care le vei descoperi singur!

Cum putem scapa de frica pierderii unei fiinte dragi?

Intrebarea e grea si ne bantuie pe toti. Face subiectul unei terapii.  “Raspunsul” depinde mult de structura noastra psihica cu care ne-am nascut, care s-a format in timpul educatiei: nu cred ca putem scapa de frica asta, cred ca o putem controla astfel incat sa nu ne dea viata peste cap, pentru ca este vorba de fapt de relatiile de atasament care se creeaza intre noi si aceste fiinte dragi pe care ne temem ca le pierdem, fie el oameni , fie ele animale. O relatie de atasament nu se poate inlocui cu alta, fiecare este unica in felul ei. Observa ce senzatii, emotii, reactii, mai ai atunci cand te incearca aceasta frica. Asculta-ti corpul in timp ce ai frica asta. Unde o simti mai intens? Intreba-te si invers: daca mor eu inaintea….ce-ti spune corpul , ce-ti spune sufletul, ce se intampla in mintea ta? Ceva ce nu putem controla si nici schimba in viata este ca orice inceput are si un sfarsit. Totul, orice relatie, viata, inseamna un contract pe durata determinata! Pe care nu o stim… gandeste-te la asta.

Ce sa fac atunci cand mi se intampla “un atac de panica”, mai ales daca se repeta destul de des?

Daca ai eliminat eventuale cauze medicale (suferinte cardiologice) recomand psihoterapie (care se poate face si online), iar in cazurile mai complexe: psihoterapie + medicatie anxiolitica recomandata de un  psihiatru, se pot obtine rezultate foarte bune, mai ales daca se depisteaza si cauzele. Daca nu, sunt metode si tehnici destul de multe pentru a tine anxietatea sub control, pentru a o minimiza, pentru a rari aparitia atacurilor de panica, a micsora intensitatea lor. Conteaza mult dorinta omului de a se “vindeca”, implicarea in proces, perseverenta, relatia dintre el si psihoterapeut.

Cum fac diferenta intre tristete si depresie?

Depresia  este o stare  patologică de tristeţe asociată cu neliniştea, descurajarea, mâhnirea, scăderea stimei de sine.  Depresia afectează gandurile, sentimentele, sănătatea fizică, activitatea socială, comportamentul, performanţele intelectuale, capacitatea de a face faţă vieţii de zi cu zi şi de a lua decizii.

O stare de tristate prelungita mai mult de doua saptamani poate insemna depresie.

In episodul depresiv, la nivelul creierul persoanei suferinde apare un dezechilibru biochimic, anumite substanţe cerebrale esenţiale pentru echilibrul nostru psihic se află în cantitate insuficientă.

Depresia se caracterizează prin:

  • Trăirea sentimentului de tristeţe;
  • Plâns frecvent;
  • Sentimente de culpabilitate;
  • Iritabilitate;
  • Anxietate;
  • Tensiune psihică;
  • Subiectul nu se mai bucură de activităţile normale;
  • Nivelul energiei psihice si fizice este redus şi orice acţiune trebuie realizată cu mare efort;
  • Tendinţa de retragere din ,,lume,;
  • Pacienţii petrec mare parte din timp în fotoliu sau în pat;
  • Activităţi obişnuite cum ar fi vizionarea unei emisiuni TV sau citirea unei lecturi uşoare devin plictisitoare şi dificile pentru că subiectul nu se mai poate concentra;
  • Subiectul este permanent preocupat de dificultăţile la care trebuie să facă faţă, sau la cât de rău se simte;
  • Somnul este dificil;
  • Apetitul scade/creste.
  • Nevoile sexuale sunt mult diminuate

Tulburarea depresivă afectează adesea persoanele adulte în perioada maximei lor productivităţi, atunci când se confruntă cu responsabilităţi majore în plan familial şi social. Suferinţa este în primul rând a bolnavului, dar ea se răsfrânge şi asupra familiei şi comunităţii. Comunicarea interpersonală este afectată, participarea la viaţa de familie este perturbată, îndatoririle sunt neglijate, climatul familial se deteriorează. Dificultăţile financiare ce pot apărea ca urmare a incapacităţii de muncă mai mult sau mai puţin îndelungate ridică probleme şi pentru familie. Necesitatea îngrijirii bolnavului depresiv amplifică solicitările cărora trebuie să le facă faţă ceilalţi membri ai familiei. Apar  disfuncţii în exercitatea rolului de părinte, fapt ce afectează comportamentul actual şi viitor al copiilor.

Depresia este considerată a fi o tulburare a dispoziţiei afective: există patru seturi de simptomepe lângă simptomele emoţionale (dispoziţia), există simptome cognitive, motivaţionale şi somatice. Pentru a fi diagnosticat cu depresie nu este necesar ca individul să prezinte toate aceste simptome, dar cu cât sunt prezente mai multe simptome şi cu cât sunt mai intensive, cu atât mai siguri putem fi că o persoană suferă de depresie.

Depresia este o lume în care individul se simte foarte singur. Depresia este un strigat disperat pentru iubire!

Nici forţa de caracter şi nici poziţia socială nu ne pot adăposti de depresie. Această maladie poate afecta pe oricine, oricând şi la orice vârstă. Depresie poate transforma  total o persoană. Orice persoană deprimată care se gândeşte la moarte sau sinucidere are nevoie imediată de un ajutor dat de un profesionist. În zilele noastre există numeroase moduri de a trata depresia şi nici o persoană deprimată nu trebuie să sufere inutil. Psihoterapia şi antidepresivele, suportul familial şi al prietenilor contribuie la tratamentul eficace al depresiei.

 

Înțelegere și acceptare