Ma intreaba parinti despre daca si cum si cand sa-i pedepseasca pe cei mici, daca bataia “rupta din rai” mai e de actualitate, daca prietenia cu ei e cheia relationarii fericite.

Sunt subiecte vaste, interactive, pentru cursuri, workshop-uri si carti. De aceea, sumarizez:

Relatia adecvata dintre parinti si copii nu este de prietenie. Este de comunicare permanenta, de atasament, de respect, de autoritate a parintilor. Despre iubire nu mai pomenesc. Ar trebui sa fie intrinseca. Prietenia presupune, printe altele,  impartasirea necazurilor si problemelor. N-ar fi corect pentru copii sa-i impovaram cu greutati si dileme de adulti pe care ei inca nu stiu cum sa le rezolve. Autoritatea este esentiala (specifica statului de adult) si presupune limite si reguli, fara de care evolutia si interrelationarea sunt defectuoase. Copilul urmareste, de obicei (constient sau nu):

  • Servicii – sa faca cineva lucruri pentru el, in locul lui (rasfatul si de aici pericolul descurajarii, al sentimentului ca nu e capabil)
  • Sa atraga atentia (cand simte ca nu e conectat, util, important)
  • Sa-si demonstreze puterea, prin comportamente nedorite (spunand NU, fiind apatic)
  • Sa se razbune (cand simte ca e nesemnificativ, ca nu conteaza)

Pedeapsa isi ea si ea rolul ei. Nu e om care sa nu fi pedepsit sau sa nu fi fost supus ei la un moment dat. Dar nu trebuie sa fie fizica. Si nici violenta verbal sau sub forma de amenintari. Astea dau copiilor sentimente puternice de nesiguranta si anxietate. Apoi de descurajare sau de revolta si agresivitate in raspunsul lor (se simt inferiori). Puii de om isi doresc sa apartina si sa fie semnificativi. Daca “ii rupem cu bataia” vor intelege ca nu conteaza pentru noi, iar implicatiile in viata lor de adult vor fi dintre cele mai nefaste. Stiu, uneori nervii si supararile ne darama calmul si ne pun echilibrul in instabilitate, dar ne dorim ca situatiile astea sa ramana exceptii.

Pedeapsa se aplica unui comportament gresit sau nedorit, nu persoanei. Este corect ca pedeapsa sa fie:

  • Rostita cu calm, fara agresivitate
  • Realista (legata de fapta)
  • Rezonabila (nu exagerata si confuzionala)
  • Spusa cu respect si seriozitate, la scurt timp dupa efectuarea comportamentului

Scopul principal este lectia pe care o invata copiii in urma consecintelor logice ale comportamentelor deviante. Parintii trebuie sa fie consecventi in situatiile de pedeapsa, sa nu fie haotici si duri, pentru vor speria odraslele si conflictele vor escalada. Cum? Cu frustrari si vinovatii de maturi, cu anxietate, depresii si alti predictori pentru o evolutie nesatisfacatoare a celor carora le-am oferit viata…